Summa sidvisningar

tisdag 25 februari 2014

Att arbeta med läsloggar

Läslogg - vad är det?

Läslogg är ett utmärkt verktyg för att reflektera över din egen läsning. Det handlar om att läsa och tänka - och är ett perfekt diskussionsunderlag.

Det bygger på att under läsningen av en gemensam bok för eleverna läslogg. Den innehåller egna tankar, citat och egna frågor. När det sedan är lektion och läsläxan ska diskuteras är det helt enkelt elevernas egna frågor, tankar och citat i läsloggarna som diskussionen bygger på.

Jag som pedagog vet att de ämnen och teman eleverna tar upp på dessa lektioner är det de själva läser fram i boken, har frågor om eller tycker är viktigt. Det kan jag aldrig förbereda och pricka helt rätt.

Ett exempel:
Åttorna läste boken Divergent av Veronica Roth. Eleverna samlades och var som väntat blandat förberedda på diskussion. Det tog några minuter så var det vilda diskussioner om valet av sk "falang" som alla gör i boken. Vid 16 års ålder väljer alla falang: De osjälviska, de ärliga, de fridfulla, de tappra och de lärda. Vi samlade i hop oss och alla satt själva lite kort och skrev i läsloggen om vilket val de skulle göra och varför. Detta hade jag inte haft planerat till just denna lektion. Det planerade eleverna.

Här är några citat ut läsloggar:

"Jag längtar verkligen till att läsa nästa bok (i triologin), eftersom det är nu det nya och farliga börjar, för nu finns det inga mönster att följa."

"Jag undrar hur det var med hennes mamma, om hon varit en tapper men bytt och är hon divergent?"

Fröken Linda



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar