Summa sidvisningar

måndag 27 januari 2014

Selma Lagerlöf och 9A

Jag och min grupp i klass 9A har nu tillsammans läst halva Herr Arnes Penningar av Selma Lagerlöf. Syftet är såklart att introducera ett författarskap och ett vacker och poetiskt språk och en berättelse med en säregen kvalitet. Nåja, det var min utgångspunkt. Vad säger eleverna?

Överlag positiva! De inser att de läser något som är nytt och som de i nuläget inte skulle ha läst på egen hand. Undrar om jag kanske träffat Vygotskijs så kända utvecklingszon här?

Elevernas grund i arbetet är en läslogg där anteckningar om egna tankar, sammanfattningar, egna frågor och citat ska finnas med. Det har fungerat väldigt bra som diskussionsunderlag.

Vi har lärt oss ord som gingo, sutto, orlov, hattplym, fjärdingsväg, eljest för att nämna några. I fredags och i dag arbetade eleverna bland annat med en uppgift att skriva två diskussionsfrågor, en fråga på texten och ett citat på ett papper. Detta skickade de till en annan grupp som förberett samma sak, sedan besvarade de varandras frågor.

Detta upplägg blir dialogiskt och elevcentrerat då jag försäkrar mig om att det som diskuteras i klassrummet är elevernas egna frågor och citat.

Har också startat en hashtagg på twitter #9ASelma. Hittills är det bara jag som har twittrat och lagt ut foton. Jag twittrar som @lindastankar.

Fröken Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar